Proponujemy Państwu profesjonalne opracowanie oceny ryzyka zawodowego na stanowiskach pracy (dyrektywa Rady Europy z dnia 12 czerwca 1989 r. w sprawie wprowadzenia środków sprzyjających poprawie bezpieczeństwa i higieny pracy, oraz zgodnie z art. 226 Kodeksu Pracy).
Realizacja usługi przebiega w następujących etapach:
- Klasyfikacja czynności wykonywanych na danym stanowisku pracy
- Identyfikacja zagrożeń na stanowisku pracy wg. rodzaju i intensywności z jaką występują
- Identyfikacja możliwych chorób zawodowych oraz wypadków przy pracy
- Określenie zagrożenia dla środowiska i mieszkańców (w otoczeniu firmy)
- Analiza ryzyka zawodowego
- Opracowanie dokumentacji oceniającej ryzyko
- Zalecenie środków profilaktycznych wymaganych przepisami prawnymi i normami, określającymi minimalne wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy na analizowanym stanowisku
Działania w tym zakresie realizujemy w oparciu o profesjonalny program komputerowy
Sporządzanie analiz stanu bhp jest jednym z zadań służby bezpieczeństwa i higieny pracy. Częstotliwość ich wykonywania nie może być mniejsza niż raz na rok.
Analiza służy min. do:
- Wskazania prac związanych z zagrożeniem większym od przeciętnego
- Analizy wypadków przy pracy - częstotliwość, przyczyny, okoliczności i skutki
- Określenia środków ograniczających ryzyko zawodowe wypadkowe i chorobowe oraz zaproponowanie zmian w organizacji pracy, mających na celu poprawę warunków bezpieczeństwa i higieny pracy
Dzięki stałemu nadzorowi weryfikujemy na bieżąco warunki pracy w oparciu o wymogi prawne. Po przeglądzie warunków pracy współpracujący z nami otrzymuje informacje o stwierdzonych nieprawidłowościach oraz o możliwych sposobach ich poprawy. Wybór rozwiązania należy do klienta.
Ze swojej strony zapewniamy fachowe doradztwo oraz wskazanie optymalnego rozwiązania.
Służymy pomocą prawną w zakresie prawa pracy. Obejmuje ona zakres związany z:
- Stosunkiem pracy
- Wynagrodzeniem za pracę i innymi świadczeniami związanymi ze stosunkiem pracy
- Obowiązkami, jakie nakłada na pracodawcę Kodeks Pracy
- Czasem pracy i jego ewidencją
- Ochroną pracy kobiet
- Zatrudnianiem młodocianych
- Urlopami pracowniczymi
- Bezpieczeństwem i higieną pracy
- Prawami i obowiązkami pracodawcy i pracownika
Wdrożenie i prawidłowe funkcjonowanie Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem i Higieną Pracy przynosi wiele wymiernych korzyści, które usatysfakcjonują pracodawcę. Należą do nich:
- Wzrost poziomu bezpieczeństwa
- Skuteczne zapobieganie wypadkom i zdarzeniom potencjalnie wypadkowym, a co za tym idzie, obniżenie składki na ubezpieczenie wypadkowe
- Obniżanie kosztów związanych z wypłatą odszkodowań za czasową lub stałą niezdolność do pracy
- Obniżanie kosztów związanych z wypłatą odszkodowań z tytułu utraty zdrowia lub życia
- Planowe wydatki ponoszone z tytułu zapewnienie pracownikom bezpieczeństwa w środowisku pracy
- Korzyści socjalno-zdrowotne: zdrowy pracownik w zdrowym środowisku pracy to wyższa wydajność i efektywność pracy
Opracowujemy instrukcje bezpiecznego posługiwania się maszynami i urządzeniami, instrukcje bezpieczeństwa na stanowisku pracy, ocen zgodności maszyn z minimalnymi wymaganiami BHP.
Sporządzanie instrukcji BHP (art. 207 Kodeksu Pracy) w zakresie użytkowania maszyn, urządzeń, narzędzi i procesów pracy jest obowiązkiem pracodawcy. Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 30.10.2002 w sprawie minimalnych wymagań dotyczących bhp w zakresie użytkowania maszyn przez pracowników podczas pracy Dz. U. Nr. 191, poz. 1596 z późniejszymi zmianami nakazuje, aby pracodawca posiadający maszyny i urządzenia zakupione przed 01.01.2003 r. dostosował je do minimalnych wymagań BHP w zakresie użytkowania maszyn przez pracowników w procesach pracy.
Ustalamy okoliczności i przyczyny wypadków przy pracy, wypadków zrównanych z wypadkiem przy pracy oraz wypadków w drodze do pracy i z pracy. Stanowimy wraz z przedstawicielem załogi skład zespołu powypadkowego, który prowadzi postępowanie - wysłuchując wyjaśnień poszkodowanych oraz świadków wypadku.
Przy wypadkach przy pracy dla umów o pracę tworzymy protokół powypadkowy, który wraz z poniższymi załącznikami tworzy dokumentację powypadkową.
Przy wypadkach przy pracy dla umów cywilnych tworzymy kartę wypadku przy pracy, który wraz z poniższymi załącznikami tworzy dokumentację powypadkową.
- Meldunek o urazie doznanym w czasie godzin pracy
- Protokół z oględzin miejsca wypadku
- Zapis wyjaśnień poszkodowanego
- Zapis informacji przekazanych przez świadków wypadku
- Opinia lekarska
- Dokumentacja fotograficzna miejsca wypadku
- Zarządzenie powypadkowe.
Pamiętamy o tym, że niezdolność do pracy, tzw. L4 powstała w wyniku wypadku przy pracy oraz podczas wypadku w drodze do lub z pracy wymaga 100% gratyfikacji pieniężnej, którą wyplaca pracodawca lub ZUS ze składek wypadkowych płaconych przez pracodawców.
Polecamy usługi w kompleksowej realizacji wydanych decyzji (min. ocena ryzyka zawodowego, szkolenia bhp, instrukcje ogólne i stanowiskowe bhp) oraz doradztwo dotyczące sposobów usunięcia uchybień. pokontrolnych nakazów PIP, PIS, ZUS związanych z BHP oraz pomoc w realizacji pokontrolnych nakazów Państwowej Straży Pożarnej związanych z bezpieczeństwem pożarowym.
Doradzamy w zakresie organizacji stanowisk pracy, na których występują czynniki niebezpieczne, uciążliwe i szkodliwe dla zdrowia.
Jeżeli likwidacja zagrożeń zdrowia i życia pracowników jest niemożliwa ze względu na technologię procesu pracy, pracodawca ma obowiązek zastosowania właściwych rozwiązań organizacyjnych i technicznych zmniejszających zagrożenia na zdrowie i bezpieczeństwo pracowników. Pomagamy przy doborze właściwych środków ochrony indywidualnej i zbiorowej do rodzaju i stopnia narażenia na występujące w zakładzie czynniki.
Ocena warunków bhp na stanowiskach pracy wyposażonych w monitory ekranowe.
Obowiązek ten wynika min. z następujących aktów prawnych:
- Art. 207 Kodeksu Pracy
- Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26.09.1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bhp
- Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1.12.1998 r. w sprawie bhp na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe